۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

فراموش نکردن مطالعه صفحات جالب اینترنت


فراموش نکردن مطالعه صفحات جالب اینترنت با Instapaper و Read it later

فرض کنید که در حال وب‌گردی هستید و وقت محدودی دارید، کارهای واجبتان را انجام می‌دهید، گوگل ریدر را اسکرول می‌کنید، چندین مطلب جالب پیدا می‌کنید، اما وقت تنگ است و باید به سر کار و یادانشگاه بروید.

بر سر مطالب که نخوانده‌اید چه خواهد آمد؟ شاید بگویید آنها را ذخیره می‌کنم یا در گوگل ریدر «ستاره» می‌زنم تا بعدا بخوانم. اما با خودمان که تعارف نداریم، ما غالبا خواندن این صفحات را فراموش می‌کنیم و هیچگاه برای خواندن آنها وقت نمی‌گذاریم.

آیا می‌توان کاری کرد که این روند، تغییر کند و بعدا بدون دردسر و هر وقت حال و حوصله خواندن داشتیم، بتوانیم این صفحات جالب را بخوانیم؟

بله! Instapaper و Read it later دقیقا به همین منظور ساخته شده‌اند. تصور می‌کنم تعدادی از شما خوانندگان عزیز با Read it later آشنا باشند، اما Instapaper را من تازه کشف کرده‌ام!


Instapaper 
کار با Instapaper بسیار ساده است. بعد از رفتن به این سایت و ثبت‌نام، bookmarklet‌ای در اختیار شما قرار داده می‌شود. شما باید این bookmarklet را به قسمت Bookmarks مرورگر خود بکشید.

بعد از آن هر وقت در صفحه‌ای بودید و خواستید برایتان ذخیره شود تا در فرصت بعدی بخوانید، کافی است روی این bookmarklet کلیک کنید. صفحه مورد نظر، فورا ذخیره خواهد شد.

البته Instapaper افزونه‌ای برای فایرفاکس دارد که کار را آسان‌تر هم می‌کند. بعد از نصب این افزونه و وارد کردن نان کاربری و پسوردتان، وقتی روی صفحه‌ای کلیک راست می‌کنید، گزینه Instapaper it را می‌بیند که صفحه یا قسمتی از صفحه را که انتخاب و «های‌لایت» کرده‌اید برایتان ذخیره می‌کند.

اما این صفحاتی که با Instapaper که ذخیره می‌شوند، کجا می‌روند؟!
همه صفحات ذخیره شده در اکانت شما، قابل مشاهده هستند.

شما می‌توانید، پوشه‌هایی درست کنید و بر حسب موضوع هر صفحات، آنها را در دسته‌های مثل فناوری، اخبار، ورزش و … مرتب کنید.

شما می‌توانید از صفحات ذخیره شده، پرینت بگیرید یا آنها را با فرمت مناسب برای خواندن در کیندل یا سونی ریدر ذخیره کنید. البته همینجا باید متذکر شوم که متأسفانه در تستی که من انجام دادم این خروجی‌ها مقداری مشکل داشتند. مثلا صفحات ذخیره شده با فرمت ePub را سونی ریدر باز نمی‌کرد و یا اینکه پرینت همه صفحات ذخیره شده در اختیار قرار نمی‌گرفت.
اما تصور می‌کنم که به زودی Instapaper این مشکلات را حل کند. در ان صورت واقعا کار با Instapaper لذت‌بخش خواهد شد، چون شما می‌توانید در حین وب‌گردی با سرعت زیاد، صفحاتی را که برای مطالعه سر فرصت، مناسب تشخیص می‌دهید، ذخیره کنید و بعد به یک باره از همه آنها پرینت بگیرید یا به سرعت وارد کتاب‌خوان الکترونیکی‌تان مثل سونی ریدر کنید. در این صورت تحولی در شیوه مطالعه متون آنلاین شما رخ خواهد داد!

اما Instapaper ، اپلیکیشن بسیار خوبی هم برای آیفون دارد. با نصب این افزونه، شما می‌توانید به سرعت از هر جا به متون نخوانده‌تان دسترسی داشته باشید.


Read it later
این سرویس، سرویس تازه‌ای نیست. منتها هنوز خیلی از کاربران، از آن استفاده نمی‌کنند. توصیه می‌کنم استفاده از Read it later را هم مد نظر قرار بدهید.

Read it later از بسیاری جهات، شبیه Instapaper است. این سرویس هم افزونه‌ای برای فایرفاکس دارد که بعد از نصب آن با یک کلیک می‌توانید، صفحه را به لیست خود اضافه کنید و سپس، در هر جا که پشت هر کامپیوتری که باشید و با هر مرورگر اینترنتی که در حال کار باشید، به این صفحات دسترسی داشته باشید.

تازه Read it later اپیلیکیشن‌هایی برای آیفون و اندرویید دارد که دسترسی موبایل به این صفحات را هم ممکن می‌کند.