۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

راه هایی برای نظارت بر استفاده فرزندان از رایانه


راه هایی برای نظارت بر استفاده فرزندان از رایانه

 

شاید شنیدن این سخن برای بسیاری از بزرگ‌ترها سخت باشد اما به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، عصر حاضر، عصر فرزندسالاری است. فرزندان سفارش می‌دهند و والدین برآورده خواهند کرد.

 یکی از سفارشات فرزندان امروزی، رایانه است، در حالی‌که نباید از نقش نظارتی والدین بر فرزندان در هیچ شرایطی غافل شد و به یقین، والدین امروز نیز به مراقبت از فرزندان خود از خطرهای روحی و جسمی، توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

متاسفانه در کشور ما بسیاری از والدین کمتر از فرزندان خود از رایانه و محصولات دیگر فناوری اطلاعات سر در‌می‌آورند و همین موضوع سبب می‌شود که نقش نظارتی والدین در این حیطه کاهش یابد.

در این مقاله کوتاه قصد داریم چند روش مناسب برای افزایش نظارت والدین بر فرزندان در زمینه رایانه و اعمال محدودیت و کنترل بیشتر بر فرزندان ارائه دهیم.

۱٫ اولین حرف از الفبای امنیت رایانه، سطوح دسترسی است.

سیستم‌عامل ویندوز به‌سادگی به شما امکان می‌دهد که سطح دسترسی را برای کاربران مختلف تعیین کنید. به‌طور کلی برای کسانی که نمی‌خواهند وارد ریز جزئیات سطوح دسترسی شوند، سیستم‌عامل ویندوز ۲ سطح دسترسی Administrator و Limited را تعریف کرده است. اگر چه می‌توان صدها سطح دسترسی مختلف دیگر نیز تعریف کرد که بیشتر به کار حرفه‌ای‌های شبکه و مدیران سیستم می‌‌آید.

برای ساختن یک اکانت محدود از گزینه User Accounts در کنترل‌پنل استفاده کرده و پس از انتخاب نام برای کاربری جدید، گرینه Limited را انتخاب کنید.

کاربر محدود نمی‌تواند برنامه جدیدی نصب کرده و یا در تنظیمات کلی سیستم، تغییراتی ایجاد کند.

نکته مهم این‌جاست که کاربر محدود، قادر به استفاده از ابزار مدیریت رایانه نیست و اینک شما می‌توانید با این ابزار، کاربران محدود را مدیریت کنید.

۲٫ اعمال قانون بر روی پوشه‌ها و فضاهای هارددیسک، دومین گام برای مدیریت بر اطلاعات موجود در رایانه است.

نسخه‌های حرفه‌ای ویندوز XP و نسخه‌های جدیدتر ویندوز، امکان استفاده از ابزاری به‌نام Security را برای فایل‌ها، پوشه‌ها و درایوهای هارددیسک در اختیار شما قرار می‌دهد.

در اولین قدم به Folder Options رفته و از سربرگ View، تیک کنار گزینه Use Simple File Sharing را بردارید و تغییرات را اعمال کنید.

از این به بعد اگر از هر پوشه یا فایلی Properties بگیرید، سربرگ جدیدی به‌نام Security را مشاهده می‌کنید.

در این سربرگ می‌توانید اجازه دسترسی به این پوشه یا فایل را برای کاربران مختلف تعیین کرده و مانع از ورود کاربران محدود به بخش‌های غیرمجاز شوید.

۳٫ یکی از مشکلات والدین در زمینه رایانه، اینترنت است.

علی‌رغم همه منافع و کاربردهای اینترنت، اگر بر استفاده از آن نظارت نشود، این ابزار می‌تواند برای کودکان و نوجوانان مضراتی در پی داشته باشد.

به همین دلیل و برای این منظور، نرم‌افزارهایی جهت اعمال فیلترینگ‌های خانگی بر اینترنت طراحی شده است.

خوشبختانه نمونه فارسی‌زبان این نوع نرم‌افزارها توسط شورای‌عالی اطلاع‌رسانی کشور طراحی و منتشر شده است.

این نرم‌افزار می‌تواند برای رده‌های مختلف سنی، دسترسی به برخی از سایت‌ها را ممنوع کند و تنها کسی که رمز آن‌را دارد می‌تواند این محدودیت‌ها را تغییر دهد.

در صورت تمایل می‌توانید این نرم‌افزار را با حجم ۲۵ مگابایت از آدرس اینترنتی زیر دانلود کنید:

http://www.scict.ir/Portal/Fil…3a-36d6b58b04b0

4. یکی از جذابیت‌های رایانه برای کوچک‌ترها، بازی‌های آن است. در حالی‌که بازی یک رسانه ‌است و داستان داشته و پس از انجام آن، آموزه‌هایی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

در کشورهای خارجی، والدین، نظارتی جدی بر انتخاب بازی برای فرزندان خود دارند. این در حالی است که بسیاری از والدین ایرانی حتی به‌خوبی نمی‌دانند که آیا بازی مورد علاقه فرزندشان، برای رده سنی او مناسب است یا خیر.

بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با نام ESRA در کشور ما، بازی‌ها را از لحاظ سنی رده‌بندی می‌کند.

بررسی رده سنی بازی‌ها در سایت بنیاد، قبل از انتخاب بازی، کم‌ترین کاری است که والدین باید در زمینه بازی برای فرزندانشان انجام دهند؛ چه بسا بسیاری از تهاجم‌های فرهنگی پنهان هستند و در بسیاری از اوقات والدین نیز به ماهیت این تهاجم‌ها پی نمی‌برند.

رده‌بندی‌های خارجی می‌توانند ملاک خوبی برای سنجش خشونت بازی باشند اما از لحاظ فرهنگی تنها باید به رده‌بندی‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توجه کرد.

بازی‌ها را خودتان نصب کنید و حتی بد نیست که قبل از ارائه آن به فرزندتان، خودتان کمی آن‌را تجربه کنید که هم فال است و هم تماشا!


-- 
Regards
Arman Shirzadi