۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

چگونه يك اتصال ايمن در انواع مرورگرها داشته باشيم؟

اتصال ايمن (https) نوعي از اتصال است كه در آن اطلاعاتي كه بين شما و اينترنت مبادله مي‌شود قبل از فرستاده شدن رمزگذاري مي‌گردد. در اين صورت حتي اگر كسي هم بين راه قرار بگيرد و دزدكي به اطلاعات مبادله‌شده‌ي شما سرك بكشد نمي‌تواند مفهوم آن را درك كند چون رمزگذاري شده است

بنابراين اگر مي‌بينيد كه آدرس صفحه‌ي اينترنتي كه مشاهده مي‌كنيد به جاي https از http استفاده مي‌كند، اين احتمال وجود دارد كه هنگامي كه به حساب كاربري خود در اين سايت‌هاي ناامن وارد مي‌شويد (يعني اتصال ناامن)، اطلاعات شما (مانند نام كاربري، رمز عبور و ساير اطلاعات حساس) توسط افراد شرور مشاهده شوند. در پرانتز عرض مي‌كنم: اگر محرمانه بودن اطلاعات شما در هنگام مرور اينترنت برايتان اهميت دارد، توصيه مي‌كنم اين مطلب را بخوانيد:

"چگونه هر مرورگر دلخواهي را در حالت محرمانه باز كنيم.:

اكثر مرورگرهاي معروف از قبيل فايرفاكس، اينترنت اكسپلورر، گوگل كروم، اپرا و غيره، حالتي براي مرور صفحات اينترنتي دارند كه به آن حالت «مرور محرمانه» يا Private Browsing Mode گفته مي‌شود. در اين حالت، هيچ اطلاعاتي از شما روي كامپيوتر شخصي ذخيره نمي‌شود و هيچ ردي از سايت‌هايي كه مشاهده كرده‌ايد به جاي نمي‌ماند. اما چگونه مي‌توان اين حالت را در مرورگر اينترنتي خود فعال نمود؟

گام‌هاي زير را به ترتيب انجام دهيد:

  1. ابتدا يك ميان‌بر يا shortcut از مرورگر اينترنتي خود بر روي دسكتاپ كامپيوتر ايجاد كنيد. مي‌توانيد نام اين ميان‌بر را به «محرمانه» تبديل كنيد تا در موقع لزوم بتوانيد آن را به راحتي پيدا كنيد.
  2. حال روي اين ميان‌بر، راست‌كليك كرده و گزينه properties را انتخاب كنيد. در پنجره‌اي كه ظاهر مي‌شود، قسمت shortcut tab نمايش داده مي‌شود.
  3. در جعبه‌ي target box، بعد از كلمه‌ي exe (و اگر كوتيشن وجود دارد، بعد از كوتيشن) يك space بزنيد و متن قرمزرنگ زير را تايپ كنيد و سپس دكمه OK را بزنيد تا پنجره بسته شود:

براي اينترنت اكسپلورر: -private

براي فايرفاكس: -private

براي گوگل كروم: –incognito

براي اپرا: -newprivatetab

اگر اين گام‌ها را دقيقاً طي كنيد، حالا بايد يك ميان‌بر از مرورگر اينترنتي دلخواهتان بر روي دسكتاپ داشته باشيد (به نام «محرمانه») كه هر گاه آن را اجرا كنيد، مرورگر اينترنتي شما در حالت «مرور محرمانه» اجرا شده و هيچ ردي از سايت‌هايي كه مرور كرده‌ايد به جاي نخواهد ماند.

توجه كنيد كه در مورد فايرفاكس، پس از اينكه با روش فوق توانستيد آن را باز كنيد، بايد به منوي Tools نگاه كنيد؛ در صورتي كه گزينه‌ي Start Private Browsing را ديديد، به اين معناست كه هنوز وارد حالت محرمانه نشده‌ايد و بايد اين گزينه را بزنيد تا وارد حالت محرمانه شويد و اين گزينه به Stop Private Browsing تبديل شود.


 

https

اكثر سايت‌ها و سرويس‌هاي آنلاين مانند سرويس‌هاي ايميل تحت وب (مثل جي‌ميل)، شبكه‌هاي اجتماعي (مثل فيس‌بوك) و غيره كه همه روزه از آنها استفاده مي‌كنيم هر دو حالت http و https را پشتيباني مي‌كنند اما برخي از آنها (مانند جي‌ميل) حتي اگر شما هم http را وارد كرده باشيد به صورت خودكار آن را به https تبديل مي‌كنند كه اين از نظر امنيتي بسيار خوب است.

با اين وجود، برخي از سايت‌ها كه امكان https را هم در كنار http دارند (مثل فيس‌بوك)، به اندازه‌ي جي‌ميل به امنيت شما اهميت نمي‌دهند و به صورت خودكار http را به https تبديل نمي‌كنند كه اين يك نقطه‌ضعف امنيتي براي شما به شمار مي‌رود.

امروز مي‌خواهيم در مورد نحوه تبديل خودكار http به https در انواع مرورگرهاي مهم صحبت كنيم. با استفاده از اين روش‌ها مي‌توانيد مطمئن باشيد كه همواره در امنيت هستيد (البته اگر سايت مورد نظر شما از https پشتيباني بكند).

تبديل خودكار اتصال ناامن به ايمن در مرورگر فايرفاكس

قبلاً دو افزونه خوب براي تبديل اتصال ناامن به ايمن در فايرفاكس معرفي كرده‌ام كه اينجا مي‌توانيد نحوه استفاده از آنها را بخوانيد:

تبديل خودكار اتصال ناامن به ايمن در مرورگر اينترنت اكسپلورر

اينترنت اكسپلورر از نظر امنيتي چندان تعريفي ندارد و تنها افزونه‌اي هم كه براي تبديل اتصال ناامن به ايمن براي اين مرورگر نوشته شده است فقط فيس‌بوك را پشتيباني مي‌كند و امكان اينكه سايت دلخواه خود را به آن اضافه كنيد وجود ندارد (اين هم مي‌تواند دليل ديگري باشد براي اينكه يواش يواش از اينترنت اكسپلورر دست كشيده و از مرورگرهاي بهتري مثل فايرفاكس يا گوگل كروم استفاده كنيد).

تبديل خودكار اتصال ناامن به ايمن در مرورگر گوگل كروم

اگر از مرورگر گوگل كروم استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد با افزودن پارامتر –force-https به برنامه، باعث شويد كه تمامي اتصال‌ها به صورت ايمن انجام شوند (البته اينكار باعث مي‌شود كه اتصال‌هاي معمولي را نتوانيد مشاهده كنيد). اينكار عليرغم محدوديتي كه در مشاهده سايت‌هاي معمولي (ناامن) دارد، اما روش بسيار خوبي براي اطمينان كامل از امن بودن تمام اتصالات شما در گوگل كروم به شمار مي‌رود.

اما اگر به جاي اينكار ترجيح مي‌دهيد از افزونه‌هاي گوگل كروم استفاده كنيد، دو افزونه زير براي اينكار وجود دارد:

تبديل خودكار اتصال ناامن به ايمن در مرورگر اپرا

نسخه ۱۱ اپرا كه اخيراً منتشر شده است امكان استفاده از افزونه‌ها را فراهم كرده است. فعلاً تنها افزونه‌اي كه مي‌تواند به شما در داشتن يك اتصال ايمن كمك كند افزونه زير است:

  • افزونه Security Enhancer: البته اين افزونه فقط براي تعداد معدودي از سايت‌ها از جمله توييتر و برخي سرويس‌هاي گوگل كار مي‌كند و امكان اضافه كردن هر سايت دلخواهي به آن وجود ندارد.


-- 
Regards
Arman Shirzadi