۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

راهنمای جامع طرز تهیه یک سایت

راهنمای جامع طرز تهیه یک سایت

در جهان امروز بعضی از داشته ها جزء ضروریات زندگی به حساب می آیند، به طور مثال لازم است که شما برای این که در میان دیگر افراد شناخته شوید و دیگران با کار و حرفه شما آشنایی پیدا کنند، نیاز به تبلیغات داشته باشید یا این که راهی برای تماس با شما وجود داشته باشد.

 یکی از ضروریاتی که در حال حاضر برای هر فردی احساس می شود، داشتن یک وب سایت است. امروزه بیشتر از صدها میلیون نفر به صورت روزانه از اینترنت استفاده می کنند و تعداد کاربران اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. به همین خاطر اگر کسی به دنبال شما بگردد و بخواهد با شما ارتباط برقرار کند، به طور حتم قبل از هر کاری شما را از طریق اینترنت جست وجو خواهد کرد و به این ترتیب شاید بتوان گفت که ضرورت داشتن یک وب سایت مانند داشتن یک شماره تلفن برای برقراری تماس برای هر فردی احساس می شود. اگر شما در جهان مجازی برای خود هویتی نداشته باشید، باید این را قبول کنید که رقیبان شما به آسانی جای شما را در بسیاری از مواقع خواهند گرفت.

یکی از مهم ترین نکاتی که در تجارت الکترونیک به چشم می خورد این است که سابقه کاری شرکت اهمیت زیادی ندارد و شما می توانید با یک شرکت تازه کار هم از طریق جهان مجازی به پیشرفت خوبی دست پیدا کنید. فقط کافی است که با قواعد داشتن یک وب سایت موفق آشنایی پیدا کنید و اگر خودتان دوست دارید که طراحی سایت خودتان را بر عهده داشته باشید، با اصول، پیش نیازها و قواعد کلی پیاده سازی یک وب سایت خوب آشنایی پیدا کنید. در موضوع ویژه این هفته به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که برای طراحی و راه اندازی یک وب سایت چه اصولی را باید در نظر گرفت و چه نکاتی را باید رعایت کرد تا با شکست مواجه نشویم.

یک وب سایت عالی

اگر تمامی نکاتی که تا به این جا گفته شد را رعایت کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که سایت شما تا زمانی که روی اینترنت قرار گرفته است مشکلی نخواهد داشت. مگر این که از نظر پیاده سازی و برنامه نویسی مشکلی داشته باشد که به طراح سایت برخواهد گشت. یک وب سایت عالی از نظر کارشناسان ویژگی هایی دارد که شاید بد نباشد با بعضی از آن ها آشنا شوید. به عنوان نمونه سادگی، یکی از ویژگی های مثبتی است که برای سایت وجود دارد. زرق و برق های بی دلیل و شلوغ کردن بی مورد سایت تنها باعث آزار دادن چشم بازدید کننده ها خواهد شد. علاوه بر این اگر سایت شما شلوغ باشد و عکس های اضافی در آن به کار رفته باشد، سرعت بسیار پایینی خواهد داشت و به کندی نمایش داده خواهد شد.

یکی از دیگر موضوعاتی که در جلب نظر بازدید کننده تاثیر دارد استفاده از گرادیانت است. از نظر روانشناسان و کارشناسانی که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اند استفاده از گرادیانت روی کاربران اثر بسیار مثبتی دارد و باعث می شود که توجه آن ها به سایت جلب شود. یکی از نقاطی که برای استفاده از گرادیانت در سایت تاثیر بسیاری دارد بخشی است که برای بنر سایت در نظر گرفته می شود. شما می توانید از این مکان به راحتی برای تاثیر گذاری در جهت مثبت روی کاربران استفاده کنید.

طراح یا برنامه نویس سایت هستید؟

اگر قصد دارید که به عنوان یک فرد حرفه ای خودتان سایت خود را پیاده سازی کنید، از دو جنبه مختلف باید به آن چیزی که در نظر دارید نگاه کرده و جوانب آن را بسنجید. البته این موضوع در میان متخصصان مختلف متفاوت بوده و ممکن است که هر فردی نظر خاصی داشته باشد. اما به طور کلی جدا از مسائلی که به برنامه نویسی و پیاده سازی سایت ارتباط پیدا می کند، جنبه ظاهری پایگاه مجازی که طراحی می کنید هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جنبه ظاهری اولین چیزی است که باعث جلب توجه کاربران می شود و اگر سایت شما از نظر زیبایی ظاهری حرفی برای گفتن نداشته باشد نمی توان امید داشت که موفق ظاهر شود. شاید بتوان گفت که مهم ترین نکته ای که در این میان باید در نظر داشته باشید این است که طراحی شما باید بسیار متفاوت تر از همه سایت هایی باشد که تا به حال وجود داشته است و به هیچ وجه سعی نکنید که از جایی الگو گرفته یا کپی برداری کنید.

به طور مثال اگر بخواهیم دو موتور جست وجویی را که بسیار در میان کاربران محبوب هستند با هم از نظر ظاهری مقایسه کنیم متوجه نکات جالبی خواهیم شد. گوگل ظاهر بسیار ساده و خلوتی را برای خود انتخاب کرده است و شاید بتوان گفت که در نگاه اول ممکن است که هیچ کاربری را به سمت خود جلب نکند. اما در مورد یاهو فضا کاملا متفاوت است و طراح این پورتال ترجیح داده است که محیط کاربری سایت را شلوغ کرده و تمامی سرویس های یاهو را در منوهایی با طراحی های متفاوت در صفحه اصلی سایت قرار دهد. پس نکته اولی که برای سایت خود باید در نظر بگیرید این است که برای داشتن یک قالب مشخص تصمیم گرفته و با توجه به ارائه محتوایی که دارید و سرویس های خدماتی خود و دیگر نیاز سنجی ها برای محیط ظاهری سایت خود یک قالب در نظر بگیرید.

اگر در زمینه طراحی سایت برای دیگران هم فعالیت دارید، لازم است که اول نکات دیگری را هم در نظر بگیرید. به عنوان نمونه باید از میزان حجم اطلاعاتی که توسط سازمان یا شرکت مورد نظرتان در وب سایت قرار خواهد گرفت، اطلاع پیدا کنید. با توجه به حجم اطلاعاتی که در صفحه اصلی سایت قرار خواهد گرفت می توانید عرض صفحه را مشخص کنید، سایت های بزرگ و شناخته شده ای مانند یاهو هم هیچ وقت از تمامی فضای عرض صفحه استفاده نمی کنند، زیرا تجربه نشان داده است که کاربران این سبک از طراحی را نمی پسندند. بعد از مقوله طراحی باید به نکاتی که در تحلیل و پیاده سازی سایت نقش کلیدی دارند، توجه کنید. این بخش مهم ترین بخش را در پیاده سازی یک سایت تشکیل خواهد داد. بیشتر کارشناسان و تحلیلگران از این بخش به عنوان نیاز سنجی پروژه نام می برند.

ترافیک وب سایت خود را بالا ببرید

شاید در بسیاری از جاها دیده یا شنیده باشید که افراد مختلف ادعا کرده اند که در مقابل دریافت هزینه ای اندک ترافیک سایت شما را بالا خواهند برد و به طور مثال باعث می شوند در جست وجوهایی که در گوگل انجام می گیرد سایت شما به عنوان اولین گزینه به کاربران نشان داده شود. شاید بهتر باشد که به راحتی برای این موضوع به افراد مختلف اعتماد نکنید و کمی صبر داشته باشید. یکی از روش هایی که افراد مختلف برای بالا بردن ترافیک سایت خود استفاده می کنند، کمک گرفتن از لینک های خارجی وارد شده به سایت است. یک لینک وارد شده به سایت شما در حقیقت لینکی است که از سایت دیگری به محیط سایت شما وارد شده و این موضوع یک استراتژی مهم در بهینه سازی موتورهای جست وجوگر به شمار می آید. هر چه کیفیت لینک های وارد شده به وب سایت شما بالاتر باشد، رتبه بالاتری را در نتایج موتورهای جست وجو خواهید داشت. همچنین برای بالا بردن تعداد بازدید کنندگان سایت خود می توانید از دایرکتوری ها لینک بگیرید. دایرکتوری ها سایت هایی هستند که به صورت طبقه بندی شده سایت های دیگر را دسته بندی می کنند. برای این کار می توانید از سایت Dmoz.org استفاده کنید و صورت رایگان لینک شوید.

شاید لازم باشد مدت زمانی را برای لینک شدن منتظر بمانید اما نتیجه ای که بدست می آورید ارزش خواهد داشت. اگر خبری را در سایت خود منتشر می کنید تا حد امکان آن را با کلمات کلیدی بهینه کنید و می توانید برای انتشار خبر خود از prWeb.com استفاده کنید در این صورت این سایت لینک های بسیاری را برای سایت شما در خبرهای پربیننده و پر ترافیک به وجود خواهد آورد. اگر سعی کنید که به سایت های دولتی و آموزشی لینک پیدا کنید در رنکینگ موتورهای جست وجو به سرعت بالا خواهید آمد زیرا این موتورها اعتبار خاصی برای این دسته از وب سایت ها دارند. در هر صورت مطمئن باشید که با کمی مطالعه و جست وجو خودتان خواهید توانست که ترافیک سایتتان را بالا برده و به کسی احتیاج نداشته باشید.

نیاز سنجی

در این بخش لازم است که کسی که مدیریت پیاده سازی یک سایت را بر عهده می گیرد، نیازهای متقاضی را به طور کامل شناسایی کند. به طور مثال ممکن است یک ارگان یا سازمان دولتی به دنبال ایجاد یک سایت باشد. در این صورت تحلیلگر سیستم باید نیازهای کاربران را از سیستم به صورت کامل شناخته و آن ها را مستند کند. اگر قرار باشد که محتوای یک سایت به صورت روزانه به روز شود، نیاز است که بسیاری از صفحات آن به صورت پویا طراحی شود و تمامی اطلاعات در یک پایگاه داده ذخیره شوند. اما اگر منظور از طراحی سایت تبلیغات و معرفی یک سازمان یا شرکت باشد بیشتر صفحات به صورت استاتیک خواهد بود. شاید بهتر باشد که تمامی نیازهای کاربر از سیستم را در همان ابتدای کار مشخص کنید تا مجبور نشوید که کار خود را بارها تغییر داده و باز هم در نهایت نتوانید که آن چیزی را در اختیار کاربر بگذارید که او را راضی نگه دارد. بیشتر برنامه نویسانی که از زبان ASP.NET برای نوشتن برنامه های تحت وب خود استفاده می کنند، سعی می کنند که به کاربران محیطی را پیشنهاد کنند که بیشتر پویا باشد و به این خاطر نیازهای واقعی مشتری را برای راحت تر بودن کار خود در نظر نمی گیرند. بعد از این که نیازهای کاربر را شناسایی کردید لازم است که تکلیف خود را با ابزارها مشخص کنید، این که از چه پایگاه داده و چه محیطی برای برنامه نویسی و تحلیل سیستم استفاده می کنید. این بخش با توجه به تخصص طراح سایت متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول استانداردهایی وجود دارد که باید مورد توجه تمامی افراد قرار گیرد.

زمانی که هاست را با توجه به نیازهای خود انتخاب کردید به فکر داشتن یک نام اختصاصی در اینترنت هم باید باشید. هر وب سایت برای دسترس بودن در اینترنت و تمایز از دیگر سایت ها یک نام اختصاصی برای خود دارد که به آن دامنه یا Domain گفته می شود. دامنه ها به طور معمول از دو قسمت مجزا تشکیل می شوند. در قسمت ابتدایی تمامی اختیار در دست کاربر خواهد بود و می تواند که با توجه به فعالیت هایی که قرار است در سایت انجام شود یا با توجه به نام سازمان یا شرکتی که سایت به آن تعلق دارد، هر چیزی انتخاب شود. بخش دوم دامنه هم مربوط به پسوندی است که با نقطه از بخش اول جدا شده و بین دو تا شش حرف متغیر است. معروف ترین پسوندهایی که در حال حاضر وجود دارند و به صورت بین المللی توسط کشورها و سازمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، com، net، org، info یا edu می باشند. به طور مثال اگر تصمیم داشته باشید که از پسوندی استفاده کنید که نشان دهنده فعالیت شما در یک سازمان داخل کشور است یا این که دوست دارید که دیگران بدانند سایت شما به یک ایرانی تعلق دارد بهتر است که از پسوند ir استفاده کنید که مشخص کننده یک سایت با تابعیت ایرانی است. شاید در بعضی از جاها اصطلاحی تحت عنوان DNS شنیده باشید. این اصطلاح که مخفف عبارت Domain Name Service است، در حقیقت مشخص کننده آدرس وب سرور است.

آدرس هر وب سرور به دو صورت مشخص خواهد شد. در زمانی که شما می خواهید وارد سایتی شوید یا باید آی پی مربوط به آن سایت را بدانید که به طور حتم کار بسیار سختی است یا می توانید که نام دامنه آن را به خاطر بسپارید که کار آسان تری است. به عنوان نمونه شما برای دسترسی پیدا کردن به سایت گوگل می توانید که هم آی پی ۶۶٫۲۴۹٫۹۱٫۱۰۳ را به خاطر داشته و آن را در مرورگر خود تایپ کنید و هم می توانید که Domain name مربوط به این سایت که google.com است را مورد استفاده قرار دهید. در هنگامی که برای سایت خود دامنه خریداری می کنید به این نکته توجه داشته باشید که این سرویسی که در اختیار شما قرار می گیرد یک سرویس جهانی بوده و قابلیت ویرایش برای نام دامنه ای که انتخاب کرده اید به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت. به همین خاطر در زمانی که نام مورد نظر خود را برای سایتتان انتخاب می کنید به اندازه کافی دقت داشته باشید. حداقل زمانی که برای ثبت یک دامنه وجود دارد ۱ سال است و اگر بعد از این مدت هزینه ای را دوباره برای تمدید آن نپردازید، آن دامنه از مالکیت شما خارج خواهد شد و دیگران به آسانی قادر خواهند بود که دامنه ای که به شما اختصاص داشته است را برای خود به ثبت برسانند. به این نکته هم توجه داشته باشید که قوانینی به صورت جهانی برای نامگذاری سایت ها وجود دارد و بعضی از نام ها در لیست اسامی ممنوعه قرار دارند.

اگر از این اسامی برای عنوان سایت خود استفاده کنید نام دامنه شما مسدود خواهد شد، علاوه بر این موارد باید بدانید، اگر نامی که انتخاب می کنید شباهتی با نام سایت های مربوط به شرکت های بزرگ و شناخته شده داشته باشد باعث ایجاد دردسرهای خاص خودش می شود و ممکن است باعث مسدود شدن سایتتان شود.

هاست، جایگاهی مجازی برای سایت

بسیاری از کاربران غیر حرفه ای با اصطلاحات و امکاناتی که برای ایجاد یک پایگاه در اینترنت لازم است، آشنایی ندارند. بعد از این که سایت توسط برنامه نویس و طراح پیاده سازی شده و محیط ظاهری آن هم شکل گرفت، وقت آن می رسد که آن را روی بستر اینترنت قرار دهیم تا کاربران بتوانند با استفاده از شبکه اینترنت در هر مکانی که قرار دارند، از امکانات سایت استفاده کنند. در اینترنت، هاست یا میزبان به فضایی گفته می شود که کاربر قادر است فایل های مربوط به وب سایت خود را در آن قرار دهد. وب سایتی که طراحی می شود شامل فایل های مختلفی مانند تصاویر، متون یا کدهای برنامه نویسی و کتابخانه های مربوطه است.

برای این که امکان استفاده از این فایل ها برای تمامی کاربران در هر مکانی به وجود آید لازم است که این فایل ها روی رایانه ای قرار گیرند که به عنوان سرور شناخته شده و همیشه به اینترنت پرسرعت متصل است. برای این کار سرویس دهنده های فراوانی در جهان وجود دارد که هاست در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. لازم است که مشتریان نکاتی را برای یک انتخاب یک هاست مناسب با توجه به نیازهای خود بدانند. در ادامه به نکات فنی که در انتخاب هاست باید رعایت کنید، اشاره خواهیم کرد.

میزان فضای مورد نیاز برای هاست

وقتی می خواهید یک هاست برای سایت خود انتخاب کنید، باید قبل از هر چیز به مقدار و حجم اطلاعاتی که قرار است روی سایت قرار دهید توجه کنید. به طور مثال برای یک سایت کوچک با حجم اطلاعات معمولی به فضایی در حد یک یا چند گیگا بایت احتیاج خواهید داشت. البته بعضی از فروشندگان هاست ادعا می کنند که ظرفیتی نامحدود را در اختیار کاربران قرار می دهند اما باز هم اگر استفاده شما بیش از حد یک سایت معمولی باشد با شما برخورد خواهند کرد.

تعدد در زیر دامنه ها

یکی از نکاتی که در هنگام خریداری هاست باید مد نظر داشته باشید، این است که شاید بعد از راه اندازی سایت خود به فکر راه اندازی سایت های دیگری هم بیافتید و بخواهید برای تمامی آن ها از یک هاست به صورت مشترک استفاده کنید. پس در زمانی که می خواهید هاست بخرید خوب است به تعداد دامنه ها یا زیر دامنه هایی که می تواند پشتیبانی کند دقت داشته باشید.

پشتیبانی از پایگاه داده

اگر سایتی که به شما تعلق دارد به صورت پویا طراحی شده باشد شما به پایگاه داده احتیاج خواهید داشت که تمامی اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید. در زمان انتخاب هاست به این نکته توجه داشته باشید چه تعداد دیتابیس توسط هاست مورد نظر شما پشتیبانی خواهد شد. شاید لازم باشد که برای سیستم های مختلف خود از پایگاه داده های متفاوتی استفاده کنید.

پهنای باند

بعد از فضای هاست مهم ترین نکته ای که برای انتخاب یک هاست مناسب باید در نظر گرفت این است که چه میزان پهنای باند در اختیار شما قرار خواهد داد. شما با تعیین پهنای باند، میزان حجم اطلاعاتی که در طول یک ماه در هاست آپلود یا دانلود می کنید را می توانید مشخص کنید. برای انتخاب این گزینه بهتر است که به تعداد بازدید کنندگان خود و ترافیکی که سایت شما دارد توجه داشته باشید. اگر تعداد بازدید کنندگان سایت شما زیاد است و ترافیک بالایی دارید بهتر است که پهنای باند بالایی داشته باشید تا به مشکلی بر نخورید. زیرا در صورتی که پهنای باند شما محدود بوده و تمام شود سایت شما دیگر در دسترس نخواهد بود. بعضی از فروشندگان هاست، پهنای باند نامحدودی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

پشتیبانی فروشنده از هاست

اگر هاستی را که خریداری می کنید، با مشکلی احتمالی مواجه شود و نتوانید به دلایلی به سایت خود دسترسی داشته باشید باید با مرکزی که هاست را از آن خریداری کرده اید ارتباط برقرار کنید. به همین خاطر یکی از مهم ترین ویژگی های هاست این است که مسئولان فروش به صورت شبانه روزی از آن پشتیبانی کرده و پاسخگوی سئوال ها و مشکلات فنی کاربران باشند.

سیستم عامل

سیستم عاملی که در زمان خرید هاست انتخاب می کنید بیشتر به زبان برنامه نویسی که برای پیاده سازی سایت، مورد استفاده قرار گرفته است، وابسته است. به طور مثال اگر از ASP.NET استفاده می کنید هاست شما باید از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی کند و اگر سایت با PHP پیاده سازی شده بیشتر کاربران سیستم عامل لینوکس را انتخاب می کنند. سیستم عامل هاست از این دو نوع خارج نیست و در نهایت باید یکی از این دو گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

در موتورهای جست وجو شناخته شوید

اگر دوست دارید که سایت شما در موتورهای جست وجو به آسانی شناخته شود، توجه داشته باشید که هاستی که خریداری می کنید باید از قابلیتی با نام htaccess پشتیبانی کند. در صورتی که به این گزینه توجه داشته باشید و هاستی که خریداری می کنید از این امکان پشتیبانی کند، می توانید از امنیت سایت خود خاطر جمع بوده و با یک جست وجوی سریع در اینترنت همیشه در دسترس باشید.

یک هاست بخرید دامنه ببرید

در حال حاضر رقابت بسیار تنگاتنگی در میان شرکت های مختلفی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی هستند به وجود آمده است. هر کدام از این شرکت ها برای رسیدن به شرایط بهتر ممکن است که خدماتی را به کاربران ارائه دهد که در ظاهر بسیار عالی باشند. به عنوان نمونه بعضی از شرکت هایی که فروش هاست دارند گزینه ای را با عنوان دامنه رایگان به گزینه های خود در مورد امکانات هاست اضافه کرده اند تا در رقابت با دیگر شرکت ها موفق تر عمل کنند. اما به این نکته توجه داشته باشید که ارائه یک دامنه رایگان به عنوان امکانات اضافی نمی تواند دلیلی بر این باشد که شرکت فروشنده هاست، از نظر خدمات و سرویس دهی بهتر از دیگر شرکت ها است. به همین خاطر است که به دیگر موارد بیشتر از این مورد توجه داشته باشید تا تنها به دلیل داشتن یک دامنه رایگان بسیاری از گزینه های ضروری دیگر را از دست ندهید.

قابلیت اطمینان بالای فروشنده میزبان

شاید در هنگام گشت و گذار در اینترنت و بازدید از سایت های مختلف بارها با پیغام « Server not responding «، روبه رو شده باشید. این پیغام نشان دهنده خراب بودن سروری است که هاست سایت از آن خریداری شده است. به همین خاطر در هنگام خریداری هاست توجه داشته باشید از شرکتی خرید کنید که در میان کاربران اعتبار داشته باشد و بتوانید در بیشتر موارد به این مورد اطمینان داشته باشید که سایت شما روی اینترنت در دسترس بوده و خرابی نخواهد داشت. همچنین به نکات دیگری هم در حاشیه توجه داشته باشید. به طور مثال این نکته را در نظر داشته باشید که شرکتی که هاست را به شما ارائه می دهد تا چه حد می تواند در مقابل قطعی برق از سیستم محافظت به عمل آورده و در دسترس باشد. همچنین تنظیمات امنیتی شرکت باید به اندازه کافی بالا باشد و تیم متخصص امنیت برای مبارزه با آسیب هایی که ممکن از حمله های هکرها به سرور به وجود آید، در شرکت فروشنده هاست وجود داشته باشند.

این مطلب ارزشمند به همت، تلاش و گردآوری گلسا ماهیان تهیه شده است.


-- 
Regards
Arman Shirzadi