۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

آموزش تنظیمات تازهٔ فارسی‌نویسی در Gmail

سرویس رایانامهٔ گوگل که به نام Gmail معروف است یکی از پرکاربرترین سرویس‌های رایانامهٔ جهان است. متاسفانه تا پیش از این فارسی‌زبانان به علت نبود امکان راست‌به‌چپ‌نویسی در این سرویس همواره با مشکل فارسی‌نویسی در آن روبرو بوده‌اند. این کمبود به خصوص در هنگام استفاده از نشانه‌های نگارشی مانند نقطه در انتهای بندها نمایان می‌شود که محل قرارگیری این نشانه‌ها به درستی نمایش داده نمی‌شود. همچنین در هنگامی که در وسط یک جملهٔ فارسی از یک واژهٔ انگلیسی استفاده می‌شود، واژه‌ها جابه‌جا نمایش داده می‌شوند.

اما به تازگی گوگل توانایی‌های بیشتری برای زبان‌هایی که از راست به چپ نوشته می‌شوند ایجاد کرده است. برای استفاده از این امکان کافی است:

  • به قسمت تنظیمات (Settings) جی‌میل بروید.
  • از آنجا در زبانهٔ عمومی (General) و در بخش زبان (Language) بر روی عبارت «همهٔ تنظیمات زبان را نمایش بده» (Show all language options) کلیک کنید. (توجه: اگر پیش از این یک بار بر روی این عبارت کلیک کرده باشید، ممکن است دیگر این عبارت نمایش داده نشود. در این حالت از گام بعدی تنظیمات را ادامه دهید.)
  • پشتیبانی از راست‌به‌چپ‌نویسی را فعال نمایید (Right-to-left editing support on).

با این کار دکمهٔ تنظیم جهت نوشتن به بالای ویرایشگر جی‌میل شما افزوده خواهد شد.

همچنین اگر بر روی رایانهٔ خود صفحه‌کلید فارسی ندارید، می‌توانید همزمان نویسه‌گردان را نیز فعال کنید (Enable Transliteration) و زبان پیش‌فرض آن (Default transliteration language) را نیز فارسی انتخاب کنید. با این کار دکمه‌ای به شکل حرف «پ» فارسی به ویرایشگر جی‌میل شما اضافه خواهد شد. اگر این دکمه را فعال کنید و با نویسه‌های انگلیسی شروع به نوشتن کنید، جی‌میل به طور خودکار آن را به نویسه‌های فارسی تبدیل می‌کند. مثلا اگر بنویسید «salam»، جی‌میل آن را به «سلام» تبدیل می‌کند.


-- 
Regards
Arman Shirzadi