۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

خطاطی و خوشنویسی آنلاین

خوشنويسي و خطاطي فارسي، كمتر در دنياي وب مورد استفاده قرار گرفته است. شايد يكي از دلايل آن، مسائل فني مربوط به استفاده از فونت‌ها يا مسائل مربوط به استانداردهاي زبان فارسي و دنياي وب باشد. اين مشكلات هر چه كه باشند نمي‌توانند جلوي استفاده از اين هنر زيبا در سايت‌ها و وبلاگ‌ها (مثلاً در لوگوها يا در قسمت‌هاي مختلف سايت) را بگيرند.

براي استفاده از قابليت‌هاي زيباي خوشنويسي فارسي، بايد نرم‌افزار و فونت‌هاي لازم را داشته باشيد. يك نمونه از اين فونت‌ها (نستعليق) را مي‌توانيد از اين آدرس دريافت نماييد و با نصب كردن آن در پوشه‌ي فونت‌هاي كامپيوترتان، در هر برنامه ويرايشگر متني (مانند Word و غيره) از اين فونت براي نوشتن به خط نستعليق استفاده كنيد.

راه حل ديگري كه براي استفاده از خوشنويسي فارسي وجود دارد، و بدون نياز به استفاده از سيستم عامل فارسي، صفحه‌كليد فارسي و يا نصب هيچگونه برنامه يا فونت خاصي به سرعت مي‌توان به كار بست، مراجعه به سايت نستعليق‌آنلاين و استفاده از قابليت‌هاي خوب اين سايت مي‌باشد.

شما در اين سايت مي‌توانيد متن دلخواه خود را در جعبه متني مربوطه وارد كرده و با تنظيم گزينه‌هاي دلخواه خود، فايل تصويري از متن خوش‌نويسي‌شده‌ي خود را دريافت كنيد. اين گزينه‌ها عبارتند از: تعيين اندازه خط، انتخاب شيوه نوشتار (نستعليق، خودكاري، اردو و ثلث)، رنگ متن، سايه‌دار بودن يا نبودن خط، فرمت تصوير (jpg و png)، اندازه كاغذ (A4 و A5)، جهت‌گيري كاغذ (افقي و عمودي)، و انواع تذهيب‌ها به عنوان پس‌زمينه متن.

پس از اينكه متن دلخواه خود را وارد كرديد و تنظيمات را هم انجام داديد، دكمه «خطاطي كن» را فشار دهيد. با فشار اين دكمه به صفحه جديدي هدايت مي‌شويد كه متن شما به صورت خطاطي‌شده در قالب يك تصوير به شما نمايش داده مي‌شود


-- 
Regards
Arman Shirzadi