۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

امکان Bookmark کردن در پلاس


یکی از ضعفهای گوگل‌پلاس نسبت به گودر(گوگل ریدر) ، عدم امکان Bookmark کردن مطالب مورد علاقه برای مراجعات بعدی است. در گودر و یا حتی در جیمیل شما می‌توانید مطالب و ایمیلهای مهم را که به هر دلیلی بعداً می‌خواهید به آنها مراجعه کنید را اصطلاحاً ستاره بزنید تا هر زمان که مایل بودید بتوانید راحت آنها را پیدا کنید و دوباره بخوانید. این ویژگی در گوگل‌پلاس وجود ندارد. اما امروز به شما می‌آموزیم چگونه این ویژگی را خودتان به گوگل پلاس بیاورید

حالت اول) به کمک افزونه‌ها :

اولین چیزی که در این مواقع به ذهن می‌رسد کمک گرفتن از افزونه‌های مرورگر است. برای این کار افزونه‌ای برای مرورگر کروم معرفی می‌کنم. متاسفانه نتوانستم برای فایرفاکس افزونه مشابه‌ای پیدا کنم. (اگر می‌شناسید لطفاً در کامنتها معرفی کنید!)

به وسیله افزونه Circlestar for Google+‎ برای مرورگر کروم می‌توانید به آیتمها ستاره بزنید و هر زمان که خواستید مجدداً آنها را بخوانید. بعد از نصب این افزونه یک ستاره به سطر اول هر پست منتشر شده در گوگل پلاس اضافه می‌شود که شما با استفاده از آن می‌توانید آن آیتم را ذخیره کنید. بعد از ستاره زدن، برای مراجعه مجدد می‌توانید به بخش تازه اضافه شده Starred Posts در بالای ستون سمت راست گوگل‌پلاس مراجعه کنید. (شکل زیر)

حالت دوم) به کمک قابلیت‌های خود گوگل‌پلاس: 

همانطور که در ابتدای این متن توضیح دادم، گوگل چنین گزینه‌ای در گوگل‌پلاس قرار نداده اما شما به وسیله قابلیتهای گوگل‌پلاس می‌توانید خودتان چنین سیستمی خلق کنید! برای این کار کافی است بک حلقه بسازید و نام آن را Read it later یا هر چیز دیگر که می‌خواهید بگذارید. بعد هر آیتمی را که خواستید ذخیره کنید کافی است با این حلقه به اشترک بگذارید. به این معنی که روی دکمه share در زیر هر آیتم کلیک کنید و در قسمت انتخاب حلقه مشترکان، تنها همین حلقه Read it later را انتخاب کنید و بعد آن آیتم را به اشتراک بگذارید. برای مراجعه مجدد به این آیتم کافی است از منوی سمت چپ گوگل‌پلاس که نام همه حلقه‌های شما در آن آمده است، حلقه Read it later را انتخاب کنید تا آیتمهای اشتراک گذاری شده با این حلقه را ببینید! به همین سادگی!

منتها به یاد داشته باشید که نباید هیچ‌کدام از کاربران گوگل‌پلاس را در این حلقه قرار دهید! زیرا در غیر اینصورت اولا آن کاربران هم قادر خواهند بود پستهای Bookmark شده شما را ببینند و ثانیاً اگر این کار را بکنید بعد از کلیک کردن روی نام حلقه در منوی سمت چپ گوگل‌پلاس، پستهای منتشر شده آنها را هم همراه با آیتمهای ذخیره شده خودتان خواهید دید و این مسئله ممکن است باعث سردرگمی شما در پیدا کردن آیتمهای خودتان شود. بنابراین تکرار می‌کنم این حلقه باید خالی بماند و نباید هیچکس را در آن راه دهید!

البته این کار یک نقطه ضعف هم دارد و آن اینکه اگر آیتمی توسط نویسنده اصلی آن قفل (یا اصطلاحاً Lock) شده باشد شما دیگر نمی‌توانید در مورد آن آیتم از این روش استفاده کنید چون دیگر گزینه Share را در زیر چنین آیتمهایی نمی‌بینید. اما خوشبختانه تعداد چنین آیتمهایی در قیاس با کل آیتمهای Share شده بسیار کم است.

منبع:مجله اینترنتی کشمش