۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

دسترسی آفلاین به جی میل


شاید مدت زیادی است که امکان مرور نامه‌های الکترونیکی به صورت آفلاین به وجود آمده اما هنوز هم تعداد بسیار زیادی از کاربران ترجیح می‌دهند تا از طریق مرورگرهای وب و به صورت آنلاین این کار را انجام دهند. به احتمال زیاد یکی از دلایلی که کاربران مرورگر خود را ترجیح می‌دهند، کاربری سخت و وقت‌گیر برنامه‌های متعددی است که برای این کار تهیه شده‌اند (تنظیمات سرور، نداشتن محیط کاربری مناسب و ...)، اما در کارآیی و ساده بودن گوگل حرف اول را می‌زند.

offline-gmail-1.jpg

از ابتدای معرفی سیستم عامل کروم، مهم‌ترین بحث پیرامون تماما آنلاین بودن کروم بوده و به گفته گوگل قدم‌های زیادی برای قسمت آفلاین این سیستم عامل برداشته شده و گوگل این را با اپلیکیشن ایمیل خود به اثبات می‌رساند.

این اپلیکیشن که در web store کروم به طور رایگان قابل دریافت است، پس از نصب و اجرا بر روی مرورگر به سرعت شروع به Sync ایمیل‌ها می‌کند. البته این اپلیکیشن اطلاعات را بر روی حافظه کامپیوتر شما ذخیره خواهد کرد و با در نظر گرفتن جوانب مختلفی از جمله سرعت و حافظه اختصاص داده شده به کروم، میل‌های زیادی را Sync نخواهد کرد؛ اما اگر مایل باشید می‌توانید با کلیک بر روی Show more messages ایمیل‌های بیشتری را دانلود کنید.

قابلیت جالب این اپلکیشن این است که Outbox شما با هر بار آنلاین شدن کنترل خواهد شد و نامه-هایی که هنوز ارسال نشده‌اند به مقصد می‌رسند. نکته منفی این قسمت در دسترس نبودن Contactهای شما در حالت آفلاین است که به نظر کمی به این موضوع بی‌توجهی شده است.

ipad-offline-gmail.jpg

فراموش نکنید که این برنامه در مرحله آزمایشی است و نباید انتظار کامل بودن آن را داشت. از همین جهت امکانات ویژه نوشتاری که در جی‌میل در اختیار داشتید (تعیین فونت، اندازه و ...) را نمی‌بینید اما برای نوشتن به زبان فارسی مشکلی نخواهید داشت، چرا که اپلیکیشن قابلیت تشخیص زبان را دارد و به محض نوشتن، جهت نوشتن از راست به چپ تغییر خواهد کرد.

این اپ بر پایه اپلیکیشن میل تبلت‌ها و کاملا با HTML5 نوشته شده است.

گوگل همچنین وعده اضافه شدن اپلیکیشن‌هایی برای Calendar Google و Docs Google را هم داده است و اگر خوش قول باشد تا هفته آینده آماده خواهند شد که این دو، قابلیت انتخاب بین حالت آنلاین و آفلاین را نیز دارند. شما می‌توانید در حالت آفلاین اسناد و رویدادهای تقویم خود را مرور کنید، اما در حال حاضر امکان ایجاد تغییرات در اسناد یا تقویم وجود ندارد ولی در نسخه‌های جدیدتر میسر خواهد شد.

این روز‌ها با ورود HTML5 و قابلیت‌های زیاد خود، اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب سمت و سویی تازه دارند و تنها به بخش آنلاین مربوط نمی‌شوند. گوگل هم این نوید را می‌دهد که هر روز مرز بین آنلاین و آفلاین بودن کمتر خواهد شد و با این حساب منتقدان گوگل کروم از حالا به بعد باید به نقد برنامه‌های آفلاین این سیستم عامل بپردازند.


منبع: وبلاگینا