۱۳۹۰ مهر ۲, شنبه

خدمات ابری چیستند؟

ایده خدمات ابری یاهمانcloud services به سالهای قبل از ۲۰۰۰ باز میگردد اما همه گیر شدن آن در همین سالهای اخیر بوده است. مهمترین کاربرد این سرویسها ذخیره سازی ایمن و در دسترس از داده هایی است که ممکن است در جاهای مختلف به آنها نیاز پیدا کنید. خدمات ابری در حال حاضر با یک حجم محدود مثلاً پنج گیگابایتی رایگان به صورت پایه ارایه می شوند و برای حجم بیشتر باید پول پرداخت کرد البته با مصرفی که اغلب کاربران دارند همان پنج گیگ هم زیاد است!
سرویسهای ابری موجود دو نوع هستند. یا بر پایه مرورگرهاب وب هستند مانند آمازون و میکروسافت و یا علاوه بر دسترسی وب برای شما برنامه های اختصاصی هر سیستم عامل هم موجود است. این دسته دوم واقعاً کارکرد را تسهیل می کنند و امور اتوماتیک تر می شوند حتی اگر حجم کمتری به شما ارایه دهند.
در همه این سرویسها بخشهایی به صورت خصوصی و شخصی در اختیار دارید و بخشهایی هم قابل اشتراک گذاری با دیگران هستند. البته اگر نقض کپی رایت در اشتراک گذاری کنید اکانت شما بسته خواهد شد.
از سرویسهای مبتنی بر وب دو نمونه آمازون و میکروسافت و از سرویسهای مبتنی بر برنامه های اختصاصی هم دو نمونه دراپ باکس و شاگرسینک را برای معرفی به شما انتخاب کرده ایم.
Dropbox
یکی از بهترین خدمات ابری دنیا در حال حاضر دراپ باکس است. ارزش این سرویس در آن است که شما برنامه کافی برای دسترسی به فضای خود را دارید و نیازی به استفاده از مرورگر نیست. دراپ باکس از همه سیستم عاملهای موبایل و دستکاپ موجود حمایت می کند. شایع شده است که اپل قصد خرید و ادغام دراپ باکس در اپل را دارد که اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است دراپ باکس به کاربران اپل محدود شود.
سایت ارایه خدمات
حجم رایگان برابر پنج گیگابایت

SugarSync
نزدیکترین رقیب دراپ باکس همین SugarSync است. این سرویس هم برنامه کاربردی برای همه سیستم عاملهای موجود شامل ویندوز، مکینتاش، لینوکس، ویندوز موبایل، سیمبین، اندروید و iOS را ارایه داده است.
سایت ارایه خدمات
حجم رایگان برابر پنج گیگابایت

Amazon Cloud Drive
از خدمات ابری مبتنی بر وب بوده و حجم رایگانی برابر پنج گیگابایت دریافت می کنید. برای کاربران خارج از ایران که با آمازون زیاد سر و کار دارند گزینه خوبی است.
سایت ارایه خدمات

Windows Live SkyDrive
خدمات ابری میکروسافت بوده و مبتنی بر مرورگر وب شماست. البته برنامه هایی غیر رسمی برای دسترسی به آن وجود دارد اما خود میکروسافت برنامه اختصاصی برای آن ارایه نکرده است. اگر اکنون اکانت هات میل و یا لایو در اختیار دارید عملاً این فضای ابری را هم دارید! حجم رایگان ۲۵ گیگابایت با محدودیت هر فایل حداکثر صد مگابایت در اختیار شماست. ویندوز 8 قابلیت کار با این سرویس را فراهم خواهد کرد.
سایت ارایه خدمات

به شخصه سرویسهایی مانند دراپ باکس و شاگرسینک را بیشتر از سرویسهای مبتنی بر مرورگرهای وب می پسندم زیرا کارکرد اتوماتیک آنها در همگام سازیها واقعاً موجب تسهیل کارها می شود.

در آینده بیشتر در اینخصوص خواهید شنید

منبع: وب شهر
--