۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

علت موفقیت گوگل کروم چیست؟




browser wars

گوگل کروم مرورگر نسبتا"نوپایی است و در قیاس با سایر مرورگرها جوانترین آنها محسوب می شود اما موفقیت آن در کسب سهم بیشتری از کاربران و رشد روز افزون استفاده از آن نشان می دهد موفقیت در رقابت فقط به توان و کیفیت و کارآیی بستگی دارد و از طرف دیگر نشان میدهد که کاربران اینترنت به خوبی می فهمند و اگر گزینه بهتری پیدا کنند مهاجرت می کنند.
اما گوگل کروم چیست؟
گوگل در زمانی که تصمیم به توسعه مرورگر گرفت یک انتخاب هوشمندانه کرد. انتخابی که اکنون یکی از پایه های اساسی موفقیت کروم محسوب می شود. این تصمیم صحیح انتخاب موتور وب کیت برای پردازش محتوا بود.
وب کیت موتوری بسیار عالی برای پردازش کدهای نمایش سایتها است و اکنون با اختلاف محسوسی سریعترین موتور محتوای وب است. وب کیت در اوایل 2003 توسط اپل برای مرورگر سافاری طراحی شد اما به زودی به صورت اوپن سورس در اختیار همه قرار گرفت. شاید وب کیت تا همین چند ماه قبل ایرادهای در نمایش برخی سایتها داشت اما اکنون شاید با قاطعیت بتوان گفت مشکل انطباقی با سایتها ندارد.
اما آیا تنها عامل موفقیت کروم این بود؟ اگر چنین بود که چرا سافاری که توسط اپل برای کاربران ویندوز ارایه شده است اینقدر موفق نشد؟
شاخصه مهم دیگری که کروم را انتخاب ایده آلی کرده است سرعت خود برنامه است. یعنی نه تنها موتور وب کیت صفحات وب را سریع و بی نقص باز و بار می کند بلکه خود برنامه کروم به طرز عالی بهینه شده طراحی شده است. وجود Garbage Collector بسیار مناسب در کروم موجب شده که این مرورگر به سرعت منابعی که نیاز ندارد را آزاد کند. در نقطه مقابل شاید مصرف رم و پردازنده بالا توسط فایرفاکس به دلایلی مختلفی بزرگترین ضعف این مرورگر است تا جاییکه حتی نسخه هفتم فایرفاکس هم با آن همه تبلیغات و سر و صدا کماکان هم کند است و هم تشنه خوردن منابع سخت افزاری!!!
برتری دیگر کروم طراحی مستقل هسته برنامه از صفحات باز و بار شده وب است. در واقع کروم به بهترین وجه پیاده سازی ایده های کنترل دسترسی به منابع سخت افزاری است. کروم تنها مرورگری است که کنترل داخلی که توسط خود مرورگر صورت میگیرد بر روی محتویات Tab های باز شده وب دارد. کروم به خودی خود دارای Task Manager است.
برتری دیگر کروم وجود یک Sandbox قوی است. اگرچه اکنون همه مرورگرهای مدرن دارای قابلیت سندباکس برای ایمن سازی کاربران از خطرات وب هستند اما کروم از اولین مرورگرهایی بود که به این قابلیت مجهز بود و اکنون نیز سندباکس آن در بلوغ مناسبی به سر میبرد.
شاید در محیط ویندوز کروم بهترین و سریعترین مرورگر موجود در اختیار کاربران باشد. مرورگری که اگر چه بر پایه وب کیت طراحی شد اما نشان داد که چقدر دست گوگل برای رقابت با بقیه باز است.
اما آنچه به نظر نگارنده ایراد کروم است مدولار نبودن اینترفیس آن است. شاید در بین مرورگرها Opera پیشرو ارایه اینترفیس مدولار که هر گونه خواستی بتوانی کاستومایز کنی بوده است. اگر این ایراد کروم نیز در آینده برطرف شود بدون شک یک گام بزرگ برای آینده مرورگرها محسوب خواهد شد.
ایراد دیگری که البته شامل حال ایرانیان می شود بسته بودن گوگل بر روی کاربران ایرانی است. با این حال همه جا می توانید به راحتی نسخه نصب آفلاین یا Offline installer آن را پیدا کنید.
ضعف دیگری که به کروم وارد است شماره دهی تند تند به نسخه های آن است که قبلا" بحث کرده بودم. اگرچه گوگل معتقد است با این کار کاربران به سرعت احساس می کنند مرورگرشان کهنه شده و به فکر ارتقا می افتند!
منبع:.ب شهر