۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

بررسی سرعت مرورگرها

ماه اخیر در دنیای مرورگرها اتفاقات مهمی افتاده است. ۲ مرورگر معروف IE از مایکروسافت و Mozilla FireFox نسخه‌های جدید خود را عرضه کرده‌اند. البته نسخه‌های آزمایشی پیش از این عرضه شده بود اما نسخه‌های نهایی سرانجام در هفته‌های اخیر عرضه شد. Chrome و Opera نیز روند پیشرفت خود را با آپدیت‌ها و نسخه‌های جدیدتر ادامه دادند. ما بار دیگر به بررسی این مرورگرها از نظر زمان بارگذاری تب‌ها، زمان باز شدن مرورگر، زمان انجام پردازش روی کدهای JavaScript و مقدار مصرف حافظه پرداختیم.

مدتی است که به بررسی مرورگرها می‌پردازیم و روند خاصی برای آزمایشات خود مشخص کرده‌ایم. بررسی زمان بارگذاری تب‌ها یا زمان باز شدن مرورگر و بررسی توانایی مرورگر در اجرای JavaScript یا CSS بخش‌هایی از آزمایشات ماست. به سراغ نتایج تست‌ها می‌رویم.

نکته: در مورد نسخه‌ی ۳۲ بیتی IE9 شنیده‌ایم که توانایی اجرای JavaScript نسبت به نسخه‌ی ۶۴ بیتی بیشتر است. این موضوع را بررسی خواهیم کرد و اگر مساله‌ی مهمی باشد تست‌ها را به روز می‌کنیم.

زمان باز شدن مرورگر در حالت سرد

برنده: Opera 11

توضیح: زمان لازم برای این‌که مرورگر بعد از بالا آمدن ویندوز برای اولین بار اجرا شود. دفعات بعدی که مرورگر را باز و بسته می‌کنیم، مدت زمان لازم برای باز شدن آن را زمان باز شدن گرم می‌گویند.

مرورگر مایکروسافت Internet Explorer 9 در این مورد کند عمل می‌کند، حتی با اینکه برخی عناصر آن با ویندوز یکی شده است باز هم سرعت باز شدن اولیه یا سرد آن کم است. با توجه به اینکه زمان اجرای گرم مرورگرها به اندازه‌ی کافی کوتاه است از بررسی این مورد صرف‌نظر می‌کنیم.

زمان بارگذاری ۹ تب

برنده: Chrome 10 نسخه‌ی نهایی

۹ صفحه‌ی وب در ۹ تب باز شده است. سایت‌های Google.com، YouTube، Lifehacker،Gizmodo به اضافه‌ی صفحه‌ی خانه‌ی هر مرورگر. مرورگر Chrome نسخه‌ی پایدار و نهایی ۱۰ برنده است اما تفاوت بین مرورگرها تنها ۲ ثانیه می‌باشد.

تعداد دفعات اجرای نمونه‌ی خاصی از کدهای JavaScript

برنده: Chrome 11 Dev

با توجه به نتایج تست قبلی اتفاق عجیبی نیافتاده است. FireFox 4 تقریبا با Opera 11 هم سرعت است و خوشبختانه Internet Explorer 9 توانست تست Droaeo suite را به طور کامل طی کند. در تست قبلی نسخه‌ی ۸ این مرورگر به دلایلی نمی‌توانست تست را به پایان برساند.

تعداد دفعات عملیات DOM و CSS

برنده: Opera 11

DOM یا کار با اسناد و فایل‌ها، CSS یا کار با نوع متن در صفحات وب ظاهرا به اندازه‌ی JavaScript مهم نیست اما در واقع اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصا که نرم‌افزارهای تحت وب (Webapp) همواره در حال توسعه هستند. Opera از نسخه‌های مختلف Chrome و Mozilla FireFox 4 بهتر عمل کرده است. IE9 نسبت به نسخه‌ی قبلی خود پیشرفت دارد ولی همچنان آخرین مرورگر باقی مانده است.

اکستنشن به برنامه‌های اضافی می‌گویند که روی مرورگر اجرا می‌شود و امکانات اضافی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عنوان مثال افزونه‌هایی برای نشان دادن رتبه‌ی سایت یا دسترسی به سایت‌های مترجم متن و بسیاری افزونه‌های دیگر.

مقدار حافظه‌ی مورد استفاده توسط مرورگر در حالت بدون اکستنشن

برنده: Opera 11 و Chrome 11 Dev

Chrome 11 Dev و Opera 11 هر دو مصرف حافظه‌ی کمی دارند. بررسی در دو حالت صورت گرفته، حالتی که مرورگر با یک تب باز شده و حالتی که ۹ تب باز است.

مقدار حافظه‌ی مورد استفاده توسط مرورگر در حالتی که ۵ اکستنشن اجرا شده است

برنده: Opera 11  و FireFox 4


افزونه‌های LastPass، افزونه‌ی چک کردن جی میل Gmail-checking، افزونه‌ی تماشای عکس  Coolirisبرای Chrome و Opera فراهم شده است اما مطمئنا نسبت به افزونه‌ی کامل‌تری که مخصوص FireFox است، سبک‌تر هستند. به هر حال این افزونه‌ها موجود هستند و جالب است که FireFox با باز کردن ۹ تب و اجرای ۵ افزونه باز هم نسبت به رقبا بهتر عمل کرده و برنده است. Opera نیز در حالت شروع در حالی که تنها ۱ تب باز است کمی بهتر از FireFox عمل می‌کند و مرورگر خوبی است.

امتیاز کلی

هر کاربر با توجه به نیازهای خود می‌تواند مرورگرها را رده بندی کند. در اینجا با توجه به تست‌های انجام شده و رتبه‌بندی مرورگرها از ۱ تا ۵ در هر تست و سپس میانگین‌گیری به نتیجه‌ی زیر رسیدیم:

Opera : 80 درصد

Chrome 10 Stable : 76 درصد

Chrome 11 Dev : 68 درصد

FireFox 4 : 60 درصد

Internet Explorer 9 : 24 درصد

مرورگر جدید مایکروسافت IE9 ظاهری جذاب و عالی دارد، وقتی آن را اجرا می‌کنیم مقدار غیر قابل توجهی حافظه نیاز دارد. FireFox 4 به نظر سریع‌تر می‌آید، کار با تب‌ها و مرورگر راحت‌تر و مدرن‌تر شده است. این که نسخه‌ی ۱۱ و در حال توسعه‌ی Chrome در تست‌ها عقب‌نشینی کرده عجیب است اما به هر حال نسخه‌ی در حال توسعه است و بهتر است از آن استفاده نکنیم.

مقایسه‌ی نتایج تست نسخه‌های مختلف مرورگرها

آیا در مورد تفاوت نسخه‌ی ۸ مرورگر IE با نسخه‌ی ۹ آن سوال دارید؟ یا می‌خواهید ببینید تفاوت FireFox 3.6 با FireFox 4 بعد از مدت‌ها تغییر و تحول چه قدر است ؟ در این بخش نمودارهایی برای مقایسه‌ی نسخه‌های قدیمی و نسخه‌های امروزی ارائه شده است.

زمان باز شدن مرورگر در حالت سرد

زمان بارگذاری ۹ تب

تعداد دفعات اجرای نمونه‌ی خاصی از کدهای JavaScript

مقدار حافظه‌ی مورد استفاده توسط مرورگر در حالتی که ۵ اکستنشن اجرا شده است

بررسی با هر سخت‌افزاری ممکن است نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشد و از این مهم‌تر هر کاربر ممکن است به جز این مسائل با امکانات خاصی که در مرورگر خاصی وجود دارد کار کند و در نتیجه مرورگر مورد علاقه‌ی خود را مورد استفاده قرار بدهد. نظر خود را با ما در میان بگذارید که کدام مرورگر را می‌پسندید.

منبع:

منبع


-- 

Regards 
Arman Shirzadi