۱۳۹۰ دی ۲۹, پنجشنبه

چطور بدون تایپ کردن و با امنیت کامل وارد حساب جیمیل شویم ؟

بعضی وقتها پیش می‌آید که نیاز است از کامپیوترهای عمومی یا کافی‌نتها به اینترنت متصل شویم. در این شرایط یک ترس همیشگی آدم را آزار می‌دهد. از کجا معلوم که صاحب کافی‌نت یک کی‌لاگر روی آن نصب نکرده است تا پسورد ایمیل من را متوجه بشود؟

این فکر معمولا باعث می‌شود در هیچ اکانتی مخصوصا ایمیل مخصوصا حساب جیمیل شخصی و اصلی لاگین نکنید. اما امروز با هم راهی را بررسی می‌کنیم که بدون ترس وارد حساب جیمیل‌تان بشوید.

نکته این است که کی‌لاگرها برای پویش رفتار ما، چیزهایی که تایپ می‌کنیم و حرکات ماوس را بررسی می‌کنند. باید بتوانیم بدون تایپ کردن و کلیک کردن وارد حساب شویم. اما چطور؟

اول نیاز است تا شما را با QR code آشنا کنم. در سال 94 شرکت معظم تویوتا برای رهگیری محصولاتش در کارخانه یک سیستمی ابداع کرد که بعدا به خاطر سرعت بالای پاسخگویی و کشف رمز شدنش به Quick Response یا کیو آر معروف شد. این سیستم اجازه می‌داد هر ماشین را تا لحظه تحویل به مشتری زیر نظر داشته باشند.

اما این سیستم در حقیقت چیست؟ بارکد که می‌دانید چی است؟ یک سری خطهای میله‌ای شکل که بعضی چاق و بعضی لاغر هستند و تقریبا روی همه محصولات می‌بینیمشان. یک چیز تفنگ مانند می‌گیرند سمتشان و اطلاعاتی مثل قیمت و موجودی انبار را می‌دهد و توی فاکتور هم وارد می‌کند.

بارکد یک بعدی است. کیو آر دوبعدی است. به همین سادگی. حالا چرا کیو آر جایگزین بارکد شد؟ چون توی یک فضای دوبعدی اطلاعات بیشتری می‌شود ذخیره کرد تا همان فضا ولی یک بعدی.

توی کیو آر می‌شود اطلاعات خیلی زیادی ذخیره کرد. مثلا شماره تلفن یا یک نوشته یا حتی یک لینک به یک آدرس اینترنتی خاص. همین ویژگی باعث شده است که گوگل برای ورود به سیستم جیمیل از آن استفاده کند.

اسم این طرح سسمی ( به معنی کنجد ) است. اگر یادتان باشد در داستان علی بابا و چهل دزد بغداد ( Ali Baba and the Forty Thieves ) دزدان برای این که وارد غارشان بشوند که پر از طلا و جواهر بود به سمت غار فریاد می‌زدند سسمی باز شو!

غار هم با استفاده از تکنولوژی اسکن صوت و مقایسه با بانک اطلاعاتیش پسورد را تائید می‌کرد و در باز می‌شد. حساب جیمیل شما ارزشش از یک غار پر از جواهر برای شما کمتر است؟

برای استفاده از ویژگی sesame احتیاج به یک اسمارت فون دارید که بتواند کدهای QR را بخواند و رمزگشایی کند. اکثر نسخه‌های iOS و اندروید این امکان را دارند. Google Goggles یک انتخاب خوب برای این کار است که برای اندروید 2.1 به بالا و iOS 4 به بالا قابل نصب است. 

برای تست این کد را رمزگشایی کنید :


اول در موبایل یا تبلت‌تان وارد حساب Gmail بشوید. اندرویدی‌ها که اکثرا توی جیمیل ساین این هستند. حالا دوربین Smartphone خودتان را آماده کنید. به صفحه سسمی بروید ( accounts.google.com/sesame ) و یک عکس از کد QR موجود بگیرید.

این کیو آر حاوی یک آدرس اینترنتی است. مرورگر تلفن همراه شما به محض این که آدرس رمزگشایی شد وارد آن می‌شود و سپس یک سیگنال می‌فرستد برای سرورهای جیمیل که بله من با این نام کاربری پشت این سیستم نشستم. این رمزگشایی را باید بوسیله Google Goggles یا این اپلیکیشن اندرویدی انجام بدهید. 

کدهای QR مرتبا اکسپایر می‌شوند یعنی بعد از 5 دقیقه ارزش خودشان را از دست می‌دهند. برای همین صاحب کافی نت ( مثلا ) نمی‌تواند از آنها استفاده کند. این را عرض کردم که حواستان باشد اگر کد کار نکرد یک بار صفحه را رفرش کنید تا یک کد جدید روی صفحه بیاید.

حالا می‌توانید با خیال راحت وارد ایمیل‌تان بشوید. خوبی این سیستم این است که به درد تنبل‌ها هم می‌خورد. اگر شیرازی درون قدرتمندی دارید لذت وارد شدن به جیمیل بدون تایپ کردن را از دست ندهید. 

منبع خبر – QR code در ویکیپدیا فارسی و انگلیسی , سایت یک فتحی